verder reizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu verder reizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu

verder reizen

Door: Messica

Blijf op de hoogte en volg Messica

23 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

Weer in de bewoonde wereld. Vanuit Samosir met de boot van het Toba meer verder door gereisd naar Sipirok en door naar Bukkatingi. Onderweg veel rijstvelden in terrasvorm omzoomd met palmbomen. Plaatjes om te zoenen zo mooi. Karbouw / buffels die nog steeds het land omploegen. Heel primitief maar mooi om te zien. Ook weer prachtige natuur.We hebben verse nootmuskaatnoten van de boom geplukt, evenals kaneel uit de schors van een boomstam gesneden, wierookbomen en peperbomen gezien, kemerienoten, sereh, kurkuma, verse kruidnagel. Alles ziet er vers anders uit. Leuk om dat een keer te zien. In deze streek veel pinda's en koffieplanten, de bonen worden gedroogd langs de kant van de weg. Verder een getrainde aap een kokosnoot uit de boom zien halen, heetwaterbronnen (bijna 100 graden!) en de evenaar overgestoken. We hebben de truc met het ei gedaan en inderdaad precies op de evenaar blijft het ei rechtop staan. Wel gevaarlijk want we moesten ons eitje beschermen tegen het verkeer wat niet begreep waarom ze op de andere weghelft moesten rijden vanwege ons expiriment. Rare jongens die Hollanders hoorde je ze denken. Gelijk hebben ze. In Sipirok hadden ze een verwarmd zwembad en onze Inge de Bruintje kon weer haar zwemkunsten tonen. Zwemt het hele bad op en neer zonder kurkjes. Haar moeder vindt het doodeng zij vindt het geweldig. Denkt dat ze de oceaan over kan zwemmen. Jeudig overmoed. Het water komt tot haar neus want ze ligt nog een beetje diep maar ze gaat wel vooruit! Af en toe drinkt ze het zwembad per ongeluk leeg. Komt zeker door de sambal. Alle sterk gekruide gerechten eet ze ook met de eenvoudige opmerking " beetje pittig" maar wel stug dooreten! Bukkatingi is een grote stad. 1 miljoen inwoners. We zitten in een super luxe hotel. Ook wel weer even lekker na de ontberingen. We worden nog steeds als sterren gezien. Mensen willen samen met je op de foto. In de winkels beginnen ze spontaan te giechelen en komt er geen woord meer uit als je wat vraagt. We worden nagewezen. Erg grappig maar soms ook wat onhandig. We zitten in het Minang Kabouw gebied en hebben het Batakgebied verlaten. Hier hebben de vrouwen het voor het zeggen en bezitten ze de huizen. Kijk dat is nog eens emancipatie. Mooie architectuur met prachtige puntdaken.Deze stad is ook bekend van de kroepoek (keroepoek Sanjay). Wel 20 soorten zelfs bij het ontbijt staat het er. Gisteren hebben we in ieder geval voor Edwin in een westers restaurant gegeten. Ook wel eens lekker na twee weken rijst. Pizza voor Noelle en mij. Erg aan de prijs hier. Wel ruim 3 euro! Vandaag heeft Edwin een echte steak gegeten. Hij verlangt naar zuurkoolstampot en begint rijst steeds minder te lusten. Nou ja... een echte Hollander. Ik ontbijt nu zelfs met Soto Ajam (soort Indische kippensoep) en lontongrijst.Zal wel aan de genen liggen. Overmorgen reizen we naar Padang van waar we 3 dagen naar een paradijselijk eilandje gaan. Om uit te rusten, zwemmen, snorkelen etc. We hebben namelijk nog maar 1 dag echt gezwommen en gezond. Edwin gelijk flink verbrand. Daarna vliegen we naar Java en krijgen we nog een uurtje tijdsverschil erbij. Dan 6 uur later dan in Holland. Kortom we vervelen ons niet. Warme groeten en kus van us.

• 23 Juli 2010 - 16:25

Marike:

Wat een mooie avonturen! Tsja tis echt zielig al die ontberingen, heb zo vreselijk met jullie te doen! geniet ze nog
    dikke knuffel

• 23 Juli 2010 - 17:14

Pa En Ma Kreel:

Hebben jullie nog een bewijs gekregen dat je de evenaar bent overgestoken? Nu 3 dg.luieren, zwemmen, lekker lezen en logboek bijwerken. Knuffels en Inge een dikke kus van Oma en Opa

• 23 Juli 2010 - 19:45

Huib:

Ik wou graag drie pizza's bestellen. Kan het vanavond nog? Ik leg € 9 klaar, oke? Veel plezier daar! Hoeveel % alcohol zit er nou in die Bintang? Groetjes vanuit ook een mooi weer en warm Nederland. Doei!

• 24 Juli 2010 - 08:09

Emiel:

Edwin, nog even de ontberingen doorstaan en de gehaktballen van CSV staan weer op het menu. Bleef Edwin ondanks de drank ook rechtop staan op de evenaar. Geniet maar van de luxe daar wij gaan zo naar de kersverse rood-gele TOPklasser

• 24 Juli 2010 - 09:58

Diny En Go:

Prachtig verhaal. Wij zien het voor ons en genieten met jullie mee. Noëlle kan straks voor diploma C en reddend zwemmen opgaan. Geef haar maar een dikke kus van ons. Tot het volgende verslag.

• 25 Juli 2010 - 12:13

Milco En Marjan:

Beetje late reactie maar ja ook wij moesten helaas op vakantie. Niet naar zo'n ver oord maar toch. Begrijp dat jullie volop genieten ondanks de verloren spullen. What's new? Edwin is een echte Hollander, bij thuiskomst zeker direkt naar de Mac... Liefs M&M

• 26 Juli 2010 - 09:05

Gerard, Heidi & Kids:

Wat een belevenis zeg, noëlle kijkt haar ogen uit natuurlijk. Benthe vind de foto met "lelle" op een olifant heel mooi.

• 29 Juli 2010 - 07:06

Richard:

Wow, wat een verhalen. Ben stikjaloers ;-)
    Veel plezier nog op de verdere reis. Geniet ervan. Groetjes Richard, Karin en Danique