rotte eieren - Reisverslag uit Waikabubak, Indonesië van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu rotte eieren - Reisverslag uit Waikabubak, Indonesië van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu

rotte eieren

Door: Messica

Blijf op de hoogte en volg Messica

11 Juli 2011 | Indonesië, Waikabubak

Hallo luitjes,

Hier weer even een verslag. Vanuit de andere kant van het eiland Sumba.
Na het eerste hotel kwamen we via duizend haarspeldbochten en wegen (nou ja wegen...)vol gaten in een super resort gerund door een Fransman afkomstig uit Marokko. Mister Ali. Hij was met zijn Franse vrouw hier gekomen, had het resort opgezet, ging vervolgens met de eerste bediende naar bed en prikte haar eitje lek. Oeps, vervolgens deed hij dat nog een keer met de tweede bediende en sindsdien is de Franse vrouw weer terug naar Frankrijk en woont hij met een stuk of wat vrouwen en twee kids op het resort. Wij zouden hem een womanizer noemen. Maar dat is allemaal niet zo interessant wat wel heel erg spectaculair was is onze vistocht geweest. Noelle (leestekens werken hier niet..) bleef spelen met de twee kinderen van de eigenaar (internationale spelletjes zoals verstoppertje en tikkertje en je hebt geen taal nodig!!) en wij gingen in een minibootje met 1 hengel en schipper de zee op. Ik moest mee van Edwin want hij durft de vis niet van het haakje te halen... en dan mag ik ook nog niet eens zeggen dat hij een watje is ha ha. Afijn we gingen de onstuimige zee op en gelukkig had ik mijn primatoer pillen in de koffer dus dat hielp niet veel. We stampten met het bootje geregeld een paar meter op en neer want de golven waren echt wel 3 of 4 meter hoog een een super sterke branding. Een beetje achtbaan is er niets bij en daar ben ik zoooooooo dol op...ahum. Ik heb nu dus nog spierpijn mijn armen die als vering dienden bij het telkens neerkomen en we hebben allebei blauwe billen en zitten sindsdien alleen nog maar op zachte kussens! De visvangst was enorm... 1 tonijntje die tijdens het avondeten nog zo gortdroog was dat je een halve liter bintang (lees Heineken) nodig had om het weg te spoelen. Maar het idee he! Godzijdank ging Noelle niet mee in de boot want die had dan minstens tig keer overboord geslagen. Alles wat we bij ons hadden had ik al vastgemaakt aan broeksriem zodat als we overboord slagen ik niet alles kwijt zou zijn. Gelukkig hebben we de voogdij goed geregeld!!! Zo spannend was het af en toe. Wel spectaculair dus. We hebben ook nog een lokale markt bezocht. De partij van de dieren heeft hier genoeg te doen. Kippen liggen levend in bosjes van 3 met de poten bij elkaar gebonden. Zwijnen zitten aan een voorpoot vast. Honden (grote) zijn ook te koop (voor de consumptie...)Sumbanezen vinden ook toeristen niet echt interessant. Sommige (jongeren) vinden het fijn en proberen met ons te praten en steken een duim op maar de inheemse bevolking zit volgens mij niet op de rijkdom die toeristen brengen te wachten. Ze brengen immers ook andere dingen dan rijkdom... Zo doen ze hun best niet om toeristen het naar de zin te maken. Het interesseert ze gewoon niet zo. We kregen bijvoorbeeld vanochtend een rot ei bij ons ontbijt aangeboden. Ik had al een ei op en vond dit al verdacht smaken. Die van Edwin stonk als een bunzing en zag er na de helft gepeld te hebben groen plakkerig uit. Maar niet verder gegaan dus... Nu maar hopen dat ik van mijn overjarige ei niet ziek wordt.
Sumbanezen zijn een trots volk en ze hebben een heel andere cultuur en die van ons is verwerpelijk in hun ogen. Alles wat de voorvaderen hebben beslist is wet. Zo mag een Sumbanees geen schoonzuster aanraken of zelfs dichter dan 25 meter in haar buurt komen. Gezellig...Sinds 1970 (pas!) is het verboden om een bediende bij de begrafenis te doden en mee te geven maar daar hebben ze een oplossing voor. De bediende pleegt zelfmoord (= wordt vermoord). Geen autopsie of niets want dan zou je tegen die voorname familie zijn en dat kan niet. Kinderen worden in de dagen van de begrafenis angstvallig binnen gehouden want die zijn een makkelijk doelwit om te doden. Met het vervoeren van de steen krijgt een bediende ook nog wel eens " een ongeluk" .....We hebben overigens een graftombe gezien van 80 ton! Dat is nog eens een steentje he Wim? Het duurde vier maanden voordat de steen beneden was en er waren honderden mensen voor nodig. Hier zijn geen machines. Het graf werd dus al gemaakt voordat de persoon overleed want anders was er geen geld meer en kon hij die mensen die moesten helpen niet betalen. Een soort van vooruitbetaling zeg maar.
Het leven is hier voor ons niet duur. De brommertaxi gisteren kostte nog geen kwartje. Voor nog geen twee euro heb je een goede maaltijd. Straks vliegen we naar Timor en dan door naar Flores. Op naar nieuwe avonturen. Liefs en knuffels van MEN
Oh ja Heidi, die buffels en zwijnen waren al gedood toen wij kwamen hoor. Slecht het villen hebben we gezien.. gelukkig.. We hebben haar een beetje afgeschermd en omdat iedereen om haar heen staat ziet zij eigenlijk nooit wat....

• 11 Juli 2011 - 15:53

Pa En Ma Kreel:

Geen punt,wij zetten de foto's wel goed.Gelukkig dat Noelle niet in het bootje zat.Ze zal het beslist niet leuk hebben gevonden.Op naar de volgende eilanden dus.Geniet en wees voorzichtig met Comodo varanen, zij lopen harder dan je denkt.
    Knuffels alle drie en tot de volgende mail.

• 11 Juli 2011 - 17:57

Wim Wijnands:

Inderdaad, leuk steentje. Maar zoiets kan ik ook leveren hoor. Maar jammer voor jou (en mij) we hadden deze maand weer geen jackpot dus ik ben bang dat je hem niet kunt betalen.

Ik heb nu wel een rood hoofd van het "op-m'n-kop-staan" met al die omgedraaide foto's maar de foto's zijn een rood hoofd wel waard dus gedraaid of niet, blijven plaatsen s.v.p.

Veel plezier verder.

• 20 Juli 2011 - 18:21

Marjolein:

Ik vond mezelf al stoer om met kind en hond te kanoën, maar er is altijd baas boven baas...
    Wat een indrukken allemaal en wat een mooie kleurenpracht op de foto's!
    liefs.