Kandy en nog meer Boeddha - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu Kandy en nog meer Boeddha - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu

Kandy en nog meer Boeddha

Door: Messica

Blijf op de hoogte en volg Messica

23 Juli 2015 | Sri Lanka, Kandy

Kandy en nog meer Boeddha

Na het paradijselijke en warme (39 graden) Nilaveli beach resort, waar we nog in de zee gesnorkeld en gevist hebben (ik stond heel lang met 4 tegen 2 vissen voor op Edwin!) zijn we doorgetrokken richting Kandy. De vroegere hoofdstad van Sri Lanka en ook de meest heilige stad want in een tempel nabij het paleis van een van de vele koningen wordt volgens de legende de tand van Boeddha bewaard. Deze linker bovenhoektand (!) zou uit de as gevist zijn na zijn crematie ergens 300 voor Christus. Er komen duizenden mensen per dag om deze tand te aanschouwen. Het loopt er door zoals je langs de Mona Lisa loopt. Even je offerbloemetje neerleggen en dan weer doorlopen. Iedereen komt in feite bedrogen uit want de tand zit in een soort schrijn die weer in een andere zit en dat zo nog 5 keer door. Daarnaast zijn de deuren van de heilige kamer van de tand gesloten en staan er wat monniken voor dus eigenlijk komt het erop neer dat je niets ziet. Maar de boeddhisten vinden het helemaal geweldig dat ze zo dichtbij het heilige der heiligen kunnen komen.
Onderweg naar Kandy stopten we bij een medicinale kruidentuin. Een arts leidde ons rond en voor elk kwaaltje was wel een kruidje. Snurken, winderigheid maar ook ernstige zaken en zelfs het glaucoom van Edwin zou 100% verholpen kunnen worden! Wij waren super enthousiast en kregen ter plekke nog een massage waarschijnlijk om ons een beetje relaxed te stemmen voor wat komen ging. Door de winkel geleid kregen we in ons mandje alle flesjes en poedertjes waar we enthousiast over waren want er werd immers volledige garantie beloofd en baat het niet dan schaadt het ook niet dachten we nog vrolijk. Die vrolijkheid werd bij de kassa met twee mandjes vol een stuk minder. Omgerekend kwamen we op € 2300,00 uit! Gelukkig bleek ik een goed hart te hebben want anders hadden we daar ter plekke ook nog een poedertje voor nodig gehad! Met een beetje schrappen kwamen we op een derde van het bedrag uit wat nog steeds heel veel geld is maar als we daar twee goede kniegewrichten, geen glaucoom en geen COPD voor krijgen is dat het geld meer dan waard! Dus pap je krijgt een bijzonder souvenir dit keer! Als het niet helpt gaan we wel een keertje terug om verhaal te halen!
In Kandy aangekomen werden we verrast met een dans en trommelshow. Ongetwijfeld prachtig maar wij vonden het een uur lang enorm vermoeiend terwijl we toch lekker op stoeltjes zaten. Hoogtepunt was eigenlijk dat een danser 5 seconden over hete kolen liep terwijl wij daarvoor eigenlijk op die hete kolen zaten...Tja niet elk optreden zit als een Katy Perry show in elkaar! Grote gelijkenis met de Derwish uit Turkije, Emiel en Marike!
Kandy is een grote stad met veel winkels, auto's, brommers, tuk tuks en op iedere hoek een juwelier. De saffieren zijn hier heel beroemd en tja op een gegeven moment zwicht je dan. Een mooie ring met ster saffier is mijn souvenir geworden! In ons hotel maakten we ook nog een bruiloft mee! Altijd leuk om de gebruiken die daarin spelen te aanschouwen. Zo worden bijvoorbeeld de schoenen van de bruidegom bij aankomst even afgespoeld met water (terwijl hij ze nog aan heeft) waarna hij in datzelfde teiltje een klompje goud gooit! Daarna moet de bruidegom een glaasje melk drinken. Veel rituelen met de geestelijke, trommelaars en dansers (oh nee niet die weer..) vuur en groene bladeren. Zal wel
iets met de kwade geesten te maken hebben. Met een bezoek aan de botanische tuin met daarin een galerij met bomen die door beroemdheden zoals generaal lord Mountbatten, Yuri Gagarin en king George en queen Mary geplant zijn sloten we het bezoek aan Kandy af. Kandy was al koud(er) 29/30 graden maar nu gaan we hoog de bergen in dus dat wordt afzien! Morgen reizen we twee uur per trein dwars door de theeplantages naar boven. Schijnt een prachtige reis te zijn. Ik ben benieuwd.
Via 'mijn album' stuur ik de foto's bij dit verhaal.

Messica

Verstuurd vanaf mijn iPhone

• 23 Juli 2015 - 19:52

Heidi:

Super, ik ga sparen!!

• 23 Juli 2015 - 21:54

Hans En Anneke:

Fijn om zo met jullie mee te reizen en foto's te kijken.

Liefs

• 23 Juli 2015 - 22:05

José Steunenberg:

Wat mooi allemaal, leuke foto's. Geniet er lekker van.
    Lieve groet van ons

• 23 Juli 2015 - 22:39

Erik:

Mooie foto's, leuk verslag en ook een mooie saffier. Blijvende herinnering.

• 24 Juli 2015 - 11:28

Greetje:

Mooie foto's. Wat een belevenissen.
    Veel plezier!!!
    Liefs Greetje

• 24 Juli 2015 - 14:51

Marike:

Prachtig verslag en prachtige foto's. In gedachten terug bij de prachtige Derwish;) Geniet ze!

• 24 Juli 2015 - 18:01

Gerard En Jenny:

Wat een geweldige vakantie. Maar als je even niet op let, wordt het ook nog een dure vakantie. Blijf genieten, wij genieten mee. Groet JENNY en Gerard.

• 26 Juli 2015 - 08:06

Huib Mojet:

Wat een pracht en praal allemaal en een mooie belevenissen. Ik heb een geadopteerd nichtje uit Sri Lanka. Mooi, klein en heel bruin. Heel veel plezier nog en benieuwd naar de volgende fotosessie. Groetjes Huib en Greetje.

• 02 Augustus 2015 - 22:33

Marjolein:

In gedachte zie ik jullie al staan bij de kassa met jullie mandjes vol speciale flesjes... Super!!
    Geniet ze, liefs, Marjolein.