10 kilometer per uur.... - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu 10 kilometer per uur.... - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu

10 kilometer per uur....

Door: Messica

Blijf op de hoogte en volg Messica

16 Juli 2011 | Indonesië, Bajawa

Hallo vrienden,

Inmiddels zijn we op Flores beland. Na Sumba zijn we via Timor doorgevlogen. Vluchtjes van nog geen uurtje ongeveer zoals een busreis. Kleine vliegtuigjes (niet berekend voor Europeanen want Edwin krijgt het tafeltje bijvoorbeeld niet uitgeklapt en zelfs ik zit met mijn knieen klem) Een ticket kost ongeveer 30 euro.In Timor zaten we trouwens in " het beste" hotel van Kupang de hoofdstad. Het is maar wat je eronder verstaat. Bij binnenkomst in de kamer hing er een penetrante lucht van mottenballen maar ook nog iets anders wat ik niet helemaal kon thuisbrengen. Waar rook dat nou naar? Nou ja niet belangrijk, airco aan het weg is het. Geen toiletpapier (voor mij niet zo erg want ik ga op de Indische manier botol tjebok lekker wassen met water maar voor mijn room-mates wel lastig), geen handdoeken dus overal moet je om vragen en vaak meer dan 1 keer. 's Avonds toen ik het koelkastje op de kamer open deed wist ik ineens weer waar ik de lucht van kende. Een vriendelijke kakkerlak begroette mij en deed zijn avondwandelingetje. Nu maar hopen dat hij en zijn familieleden niet in de koffers mee reizen want dan zit ons huis in Apelcity straks vol! (redactie: huurpand Amstelveen, voor wie dat verhaal nog niet kent, ik vertel het graag een andere keer). In Kupang schreeuwt men weliswaar niet meer over straat " He mister of misses" omdat we blank zijn maar Noelle wordt nog steeds belaagd door vertedere " Adoe " roepende vrouwen (en mannen) jong, oud, arm of rijk maakt niet uit. Ze menen ook allemaal het recht te hebben om haar te aaien, te knijpen, kussen (!), haar hoofd tussen hun handen te houden en soms worden we achtervolgd en blijven ze in de buurt om te staan gapen! Ik roep de hele tijd " Don't touch" en probeer die armen van haar af te weren maar voorbij rijdende brommers met dames achterop daar is geen kruid tegen gewassen. We geven haar nu een spoedcursus " afweer en zelfverdediging". Met de vrije arm flink de aankomende arm van je af meppen! Leuk spel. Als het lukt kijkt ze ons vol trots aan. We oefenen flink!
Flores is een mooi eiland echter met verschrikkelijke wegen. Ooit door Nederlanders aangelegd maar dat was in de 18e eeuw of zo en sindsdien is er niet veel veranderd vrees ik. Kuilen zo diep dat je er hoogtevrees van krijgt en waardoor we met een kruissnelheid van 10 a 20 kilometer per uur reizen. Daardoor gaat het niet bijster snel. Tuf tuf. Een slak gaat nog sneller, de brommers trouwens ook maar dat wordt dan weer lastig met die zes koffers van ons...
Gisteren zijn we met een priveboot naar een stuk of wat bounty eilandjes geweest. Duizenden vleermuizen gezien ongeveer 30 a 40 cm groot. Best wel creepy. De onderwaterwereld is wonderschoon. Koralen, zeesterren, anemonen, nemo vissen (wat Noelle helemaal het einde vond) zeeegels, ballonvissen etc. Noelle had eerst wat moeite maar met wat doorzettingsvermogen was ze uiteindelijk niet meer van het snorkelen weg te slaan. Jacques Cousteau was er niets bij. Ze zong liedjes onder water(!) en als wij al lang klaar waren wilde zij terug om weer die mooie kleurtjes vissen te zien. Haar nieuw gekochte flippers liggen nog lekker thuis (domme mama) en hier hebben ze haar maat niet want kennelijk snorkelt een vijfjarige niet... Deert haar niet ze flippert met haar waterschoenen en staat haar mannetje. Het is tenslotte een C-diploma leerlinge dus dit is een mooie oefening. Door het snorkelen zijn onze ruggen wel aardig verkleurd waarbij het woord aardig opgevat dient te worden als ietwat pijnlijk..Niet in de gaten gehad dat benen en ruggen behoorlijk aan de oppervlakte liggen. Op een prive strandje nog een barbecue met gegrilde vis en een, door de vrouw van de schipper bereide maaltijd, verorberd. Mjammie.
Vlakbij Moni hebben we nog drie vulkaanmeren bezocht. Ze hebben alle drie een andere kleur. Prachtig natuurverschijnsel. Ze eten hier trouwens hond! Oeps..ik houd het maar op Sateh Cumi (inktvis) Udang (garnalen) en soto ayam. Mijn reisgenoten zijn de rijst een beetje beu en doen een moord voor een hamburger. Kentang goreng (papat) gaat er ook wel in bij ze..Edwin droomt van zuurkoolstamppot...
Verder het huis van Soekarno gezien waar hij in ballingschap zat (door de Dutchmen overigens!)
Over een paar dagen gaan we naar het eiland Komodo, op een boot drie dagen lang (waar zijn die primatoer pillen nu... want zeebenen heb ik nu niet bepaald. Altijd goed als je je zwakheden kent. Help!)Wordt vervolgd. Liefs MEN

• 16 Juli 2011 - 10:54

Marike:

Wat een leuke verhalen weer! Geniet verder en succes met de zeebenen!
    Liefs ons

• 16 Juli 2011 - 11:44

Wim Wijnands:

Weer schitterende plaatjes en een prachtig verhaal.
    Ik ben benieuwd of je op Komodo nog oog in oog komt te staan met zo'n leuke varaan. Ik verwacht dan wel even een plaatje hiervan in je volgende verslag.

• 16 Juli 2011 - 12:30

Diny En Go:

Prachtige onderwaterfoto's. Mooi reisverslag, het is net of wij erbij zijn. Na zwemles moet Noëlle maar op boksles gaan. Groetjes en liefs.

• 17 Juli 2011 - 10:28

Pa En Makreel.:

Lief drietal.
    Dank voor de fijne mail en wat een lang verhaal.We zagen alles voor ons en Papa wist alles goed uit te leggen.Geniet optimaal, want je weet maar nooit, hoe de wereld er morgen uitziet, deden wij vroeger ook.Missen jullie wel hoor en het kleine gekwetter nog het meest.Hebben het hier ook druk. De bruiloft van Jonathan en Nia net achter de rug,heel ngroots gevierd, horen jullie nog wel. Pracht en praal, hele familie uit Indonesië was over gekomen.
    A.s.zaterdag uitgenodigd, door Max en Rolien om met haar familie een rondvaart door de grachten te maken. Riet Verburg is jarig en Attie en Gerard zijn 50 jaar getrouwd, dus naar Petten voor groot feest en daarna goed uitrusten, waqnt we moeten fris zijn als jullie thuiskomen.Lieve kinders en pukkie, nogmaals genieten maar en kus,kus,kus van Paps en Mams.

• 18 Juli 2011 - 19:26

Bea:

Lieve MEN,
    Wat een bijzondere belevenissen allemaal en wat een mooie onderwaterfoto's! Wat goed van Noelle. Blij dat ze niet met het bootje is meegeweest en gelukkig zijn jullie ook weer veilig aan wal. Volgende keer maar een groter schip met een goede kapitein kiezen.
    Geniet, maar doe voorzichtig!!!
    Liefs, B

• 19 Juli 2011 - 20:32

Familie Alberts:

Echt wel gave foto's.
    Noëlle zo onder water, stoer hoor!
    Bijzonder vis trouwens, ha ha!
    Veel plezier nog samen.

• 20 Juli 2011 - 08:28

Ruby, Amber, Mychael:

wat een prachtig verhaal weer. Geweldig dat we zo kunnen 'meereizen'
    Geniet ervan en namens Mychael... de groeten aan de dinosaurussen (varanen)

• 20 Juli 2011 - 18:34

Marjolein:

Hallo snorkelaars,
    wat een leuke onderwaterfoto's!
    Grappig die zeester, hij lijkt wel van chocola, maar ik denk niet dat hij zo lekker zal zijn...
    Hier gaat alles goed.
    Ik ga weer lekker naar mijn werk.
    Guus weer naar school, het is heerlijk rustig op school...
    En de cavia's staan naast elkaar en kletsen gezellig over en weer.
    Groetjes van ons.