Boeddha's en olifanten - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu Boeddha's en olifanten - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu

Boeddha's en olifanten

Door: Messica

Blijf op de hoogte en volg Messica

18 Juli 2015 | Sri Lanka, Dambulla

Hier wat nieuws uit Sri Lanka! We hebben niet overal internet (ja die plekken bestaan nog op deze wereld en kennelijk vinden wij het leuk om die te vinden) dus het logboek bijhouden liet even op zich wachten. We werden na de twee vluchten opgewacht door onze vriendelijke gids en chauffeur Dens. 55 jaar oud en heel zorgzaam, hij spreekt als een Indiër die Engels spreekt dus soms best lastig te verstaan ( am jurrr kait = I am your guide ) maar we zijn erg blij met hem want als we zelf hadden moeten rijden waren we al verongelukt en redelijk verdwaald (uiteraard niet in die volgorde) want nergens staan borden en als er borden staan dan zijn het tekens die wij niet kunnen lezen. Hij vraagt zelf ook op een kruispunt welke kant het op is trouwens....
De eerste ervaring met het (links rijdend) verkeer was al fantastisch. Aan de andere kant van de weg reed een busje wat ineens zijn achterwiel verloor en met een knal op de velg tot stilstand kwam. Het wiel met een stuk stang stuiterde bij ons over de weg waardoor iedereen moest remmen en het gelijk een chaos werd. Vier banen vol met auto's , tuk tuks, brommers, fietsers, paard en wagen, alles rijdt bepakt en bezakt met van alles en nog wat op de weg door elkaar heen en daarbij voortdurend flink toeterend. We love Asia! Het vertelde ons in ieder geval direct hoe het met de kwaliteit van het vervoer gesteld is. Wij mogen niet klagen met onze spiksplinternieuwe Toyota Noah met automatische schuifdeuren! Zelfs op de achterbank kun je je eigen airco instellen. Prettig reizen in ieder geval. Onze eerste indruk van Sri Lanka is een mix van Indonesië en Thailand. Het Boeddhisme is overal sterk aanwezig maar er zijn ook hindoes, moslims en katholieken. De steden zijn druk, veel venters en kleine winkeltjes met voornamelijk troep. De gebouwen zijn vaak tot de helft gebouwd (geld op) maar ook zien we nog lemen huisjes met golfplaten daken. In sommige wijken in Columbo zijn de huisjes zo klein en smal dat men er om toer beurten slaapt omdat er geen 4 bedden in passen! Men leeft natuurlijk ook voornamelijk buiten want de temperatuur is heerlijk (34 graden en wat klam). Het eten is een mengeling van groenten, curry, linzen, rijst en pittig vlees of vis. Heerlijk fruit w.o. ons favoriete rambutan. In Colombo hebben we nog veel uit de tijd van de VOC gezien. O.a. een kerk met daarbij en erin grafstenen met Nederlandse namen. Ook een hospitaal door de Nederlanders gebouwd staat er nog en er is zelfs een 'Dutch' museum. Leuk om te zien.
We hebben onderweg een olifanten weeshuis bezocht en daar heeft Noëlle een baby olifant de fles gegeven. In een paar seconden op! We hebben echter ook twee keer een kudde olifanten in het wild gezien bij een meer waar ze gingen baden. Met kleintjes erbij. Prachtig om te ervaren!
We hebben de overblijfselen gezien van boeddhistische tempels in Anuradhapura (2000 jaar oud) en in Polonnaruwa op de fiets de paleizen (vroeger 7 verdiepingen hoog) en gebouwen van koningen uit de 12e en 13e eeuw verkend. Een soort openlucht museum met o.a. meters hoge Boeddha's uit rotsen gehouwen. Ongelofelijk dat dit zo goed bewaard is gebleven. Kunnen we ook weer afstrepen van het Unesco werelderfgoed lijstje! Ook de oudste boom ter wereld (2250 jr) de beroemde bodhi boom gezien. Het schijnt dat Boeddha onder deze boom verlicht werd. Honderden pelgrims per dag komen hier bij de tempel offeren en bidden en dus wij ook. Vervelende bijkomstigheid is dat je overal je schoenen uit moet doen maar dat daarna het zand en de stenen zo loei heet zijn dat van een statige respectvolle benadering geen sprake meer is maar het meer een komische snelwandel act lijkt tot de plaats van bestemming die meestal overdekt is. Met Noëlle heb ik nog een 1840 treden hoge vlakte beklommen (Mihintale) waar de 6 boeddhistische monniken uit India in 247 v Chr. koning Tissa aanschouwden die daar aan het jagen was en die vervolgens het volk opriep om naar ze te luisteren. Dit wordt gezien als het eerste ontstaan van het boeddhisme in Sri Lanka. Bijzonder om zo'n plek te mogen bekijken. Alles natuurlijk groot uitgemeten met veel goud en hekjes om de voetafdruk van de monnik en een standbeeld van de koning. Voor wat het allemaal waard is natuurlijk maar we doen aan alle rituelen mee (ook omdat onze gids boeddhist is en we hem niet willen beledigen...). Bij het beklimmen van de monolitische rots Sigiriya (200 meter uitstekend in een savanne vlakte) moest Edwin het halverwege de klim opgeven vanwege zijn hoogtevrees. In de hitte vergt het echter ook wat van je conditie. De restanten van het paleis van koning Kaspaya uit de 5e eeuw (wereldberoemd vanwege zijn ligging boven op de rots) wilden Noëlle en ik toch wel zien en dus zijn we stoer met twee zwakke knietjes samen verder gegaan. De beloning was honingzoet met een prachtig uitzicht en een koel fris windje. De koning had zelfs een zwembad daarboven. Nou ja zeg!
In de gouden tempel van Dambulla, bestaande uit 5 grotten, is de grootste verzameling van wandtekeningen ter wereld met een oppervlakte van 2000 vierkante meter. Merendeels plafonds dus hebben we nu een stijve nek... en oh ja nog 150 boeddha's. Het wordt een beetje eentonig. Morgen gaan we naar het strand, even geen Boeddha's meer? Hopelijk ook een iets schoner onderkomen want we werden simpel van het gestamp om de mieren van je voeten te krijgen in het huisje en 's nachts liepen de mieren over je lichaam (de klamboe helpt dan niet...) en zat er een kikker in de toiletpot. Ach dat hoort er nu eenmaal bij. Noëlle maalt er niet om, "lekker die gekko's aan de muur mam, eten die tenminste de muggen en mieren op." Zo kun je het ook bekijken!
Hopelijk tot gauw

• 18 Juli 2015 - 20:51

Heidi:

Mooie verhalen weer!! Klinkt een beetje zoals Nepal.

• 18 Juli 2015 - 21:07

Ruby, Amber En Mychael:

wauw... klinkt helemaal geweldig
    olifanten en boeddha' s
    Mijn soort bestemming :)
    Heel veel plezier!!

• 18 Juli 2015 - 21:11

Lotte Romkes:

Wat een inspanningen op vakantie in de hitte. Waar was Edwin, zeker geen zin om te klimmen. Eerlijk gezegd vind ik 1840 treden een ontzettende hoeveelheid. Laat ik maar lekker wandelen in Nederland volgende week in de omgeving van Broek in Waterland en zo. Lekker vlak.
    Groetjes

• 18 Juli 2015 - 21:19

Gerard En Jenny:

Wat een belevenissen. Al die verschillende godsdiensten is natuurlijk voer voor Edwin. Komt hij terug als een boedistische monnik? Mooi die olifanten en wat leuk voor Noëlle om te voeren. Vanuit een zonnig Duitsland, maar een wat andere beschaving, iets meer traditioneel de hartelijke groeten van ons. Blijf genieten.

• 18 Juli 2015 - 21:20

Diny En Go:

Een mooi verslag van jullie belevenissen tot nu toe. Noëlle is een stoere meid die niet bang is voor enge beesten. Jullie hebben nog veel dagen om te genieten.

• 18 Juli 2015 - 21:23

Hoi,hoi.
    Genoten van je reisverslag Messica. Wat een belevenissen en nog maar zo kort weg...
    Dat beloofd nog meer leesplezier

• 18 Juli 2015 - 21:24

Erik:

Mooie belevenissen. Doet mij ook aan India denken, behalve de Bhudda's. Nog veel goede dagen voor jullie toegewenst

• 18 Juli 2015 - 21:25

José:

Er viel een stukje tekst weg.. Zou goed voor Edwin zijn die trappen op en neer

• 18 Juli 2015 - 21:28

...hihi

• 18 Juli 2015 - 23:07

Wim:

1840 treden... Ik denk dat ik toch bi Edwin was gebleven..:-)
    Maar weer een mooi verslag, ik ben benieuwd naar het vervolg van jullie avonturen.

• 19 Juli 2015 - 10:45

Dolf,
    Via de apps ook de foto,s. gezien. Goed te combineren met jouw verhaal. De knieen zijn super sterk als jullie weer thuis zijn. Blijf lekker genieten dan doen wij het ook.
    Liefs en knuffels,
    Ma en Pa kerel

• 19 Juli 2015 - 11:44

Marlies:

Wat een mooi verhaal weer. Ik heb genoten!!!! Geweldig hoor dat jullie dit doen. xxx

• 19 Juli 2015 - 12:05

Marike:

Geweldig om jullie zo te volgen! Geniet ze! Liefs

• 19 Juli 2015 - 13:38

Lenie:

Mooi verhaal en ervan genoten. Dank en Hug

• 19 Juli 2015 - 14:11

Emiel:

Weer ouderwets lachen, gieren, brullen. Edwin hoogtevrees?? nooit bij de bar! Veel plezier verder

• 19 Juli 2015 - 18:26

Willy En Benno:

Hoi M.E.N.,
    Wat een verhaal en veel belevenissen maken jullie daar mee. Maar goed dat Noëlle nog zo nuchter is en dat elk nadeel ook zijn voordeel heeft. En Edwin, was dat nou hoogtevrees of durf/conditie????
    Messica wil je ons emailadres wijzigen in: b.zwerink5@chello.nl opdat we rechtstreeks de verslagen krijgen!? Bvd.
    Veel plezier en sterkte de komende tijd en de groetjes van Willy en Benno.

• 20 Juli 2015 - 16:37

Hans En Anneke:

Hoi lieverds,

Heerlijk die verhalen te lezen en in gedachten mee te mogen reizen.
    Jullie mogen trots zijn op je dochter, die geniet van het onbekende en daar ookniet angstig voor is.
    Die treden tje, Edwin, wat zullen we zeggen, hahaha.

Liefs van ons, Hans en Anneke

• 20 Juli 2015 - 22:42

Harold:

Heerlijk verhaal zo voor het slapen gaan. Geniet er van en ik kijk uit naar nieuwe belevenissen. Groetjes daar

• 21 Juli 2015 - 22:19

Marjolein:

Hoi reizigers,
    super dat jullie olifanten in het wild hebben gezien!
    En leuk dat Noëlle een olifantje de fles heeft gegeven!
    Liefs, Marjolein.