Na een paar dagen, schildpadden en kaaimannen - Reisverslag uit Limón, Costa Rica van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu Na een paar dagen, schildpadden en kaaimannen - Reisverslag uit Limón, Costa Rica van Messica Veen-Kreleger - WaarBenJij.nu

Na een paar dagen, schildpadden en kaaimannen

Blijf op de hoogte en volg Messica

05 Augustus 2014 | Costa Rica, Limón

We zijn inmiddels alweer een paar dagen in Costa Rica en hebben al veel mooie dingen gezien. Maar laten we beginnen bij het begin. De overstap in Miami ging gelukkig zeer voorspoedig al werd ik er wel uitgepikt voor een test op sporen van explosieven op mijn handen! Nou ja zeg? Ik weet niet eens hoe ik een bom moet maken maar toch mooi dat ze kennelijk die kennis in mij zien. In Düsseldorf werd ik er ook al uitgepikt (op naam zelfs) en moest mijn handbagage geheel binnenste buiten gekeerd. Misschien toch een onbetrouwbaar uiterlijk...macht mir nichts, we kwamen na 10 vingerafdrukken en een foto netjes Amerika in en Costa Rica. Noëlle gaf zoals gewoonlijk weer geen kik in het vliegtuig, braaf filmpjes kijken, spelletjes doen en een mp3 spelertje en geen centje last. Ik vond 13 uur vliegen plus wat wachten toch een hele zit maar nog meer de uren die achteruit gingen tellen. We stonden om 3.30 u die vrijdag op en gingen er om 3 u 's nachts in San José weer in. Lokale tijd 19.00 u maar we vielen om en konden het niet meer volhouden. Nadeel: de volgende ochtend zaten Noëlle en ik om 4 uur fris en fruitig in de lobby van het hotel na al uren wakker geweest te zijn. E-book en IPad en de tijd gaat vanzelf voorbij. Noëlle vond het de langste dag van haar leven en dat zou best eens kunnen kloppen. De volgende dag werden we met een minibus opgehaald om naar het regenwoud gebracht te worden. Tortoguero een National Park, waar je het laatste stuk met de boot wordt gebracht. Er zijn geen wegen naar toe. Een prachtig oord met mooie lodges met aan de ene kant de rivier en het regenwoud en aan de andere kant de Carribische zee. Ik zeg: er zijn beslist slechtere plekken op de aarde om te verblijven. De natuur is overweldigend. We werden gelijk al verrast met een enorme joekel van een leguaan voor ons huisje. Ze doen niets maar het uiterlijk doet anders vermoeden. Gekko's overal in en om de lodge. Tijdens de boottocht in het National Park, toekans, papegaaien, kaaimannen, apen, bruine reigers, vleermuizen, zeldzame kikkers, vlinders en zoveel prachtige vogels gezien. Maar het meest indrukwekkende was om met een gids 's nachts het strand op te gaan om daar de zeeschildpad (200 kg) te volgen die uit het water komt, een enorm gat graaft, 120 eieren legt, het gat weer dicht én camoufleert met takken en de weg naar zee weer vindt in 2 uur tijd. Je mocht niet praten, geen zaklamp, geen camera of telefoon mee. De gids had alleen een infrarood lampje. De beesten zijn beschermd door de wet en mochten natuurlijk niet gestoord worden vandaar de strikte begeleiding. Na 18.00 u mag je sowieso niet op het strand komen. Het is 's werelds grootste broedplaats van schildpadden. Super spannend en geweldig om mee te maken. Nu zijn we aangekomen in Puerto Viejo de Límon. Hier gaan we ongetwijfeld een snorkeltrip maken want het is het grootste nog levende koraalrif van Costa Rica. Te mooi om te laten lopen. En in het National Park van Cahuita spotten we misschien nog het gordeldier en de luiaard want die staan ook nog op het lijstje. Edwin is helemaal gelukkig met het bier Impérial wat meestal 's middags wel ergens op hem wacht en Noëlle met het zwembad. 's Morgens kijken beide daar naar uit! Het weer is warm 33 graden. Ik schrijf dit om 19.30 uur (bij jullie 8 uur later) en het is nog 29 graden. Helemaal mijn temperatuur. De luchtvochtigheid is echter énorm. Het regenwoud doet zijn naam eer aan. We hebben ook al vreselijke buien gehad! Niets droogt, alles blijft klam. Nou ja dan maar weer even zwemmen en een Pina Colada erbij, alles weer goed. Nieuws is dat er nog helemaal niets is kwijtgeraakt of stuk is gegaan. Maar we hebben nog een aantal dagen te gaan, dus niet te vroeg juichen. Wel weer 20.000 muggenbulten ondanks alle inspanningen. Ik ben gewoon om op te vreten zo lekker. Tot de volgende keer!

• 05 Augustus 2014 - 10:35

Lotte Romkes:

Hoi allemaal,

Wat een belevenissen in een paar dagen. Ook Marije wordt er altijd uitgepikt bij controles. Bij haar gaat het poortje altijd piepen, komt natuurlijk door haar stalen zenuwen. Geen idee hoe dat kan trouwens, want alles is al apart gelegd en schoenen zijn uit.
    Leuke foto's, maar die beesten zien er eng uit. Verder lekker ontspannen zie ik. Nog veel plezier.
    Lotte

• 05 Augustus 2014 - 16:12

Hans En Anneke:

Hoi Lieverds,

Wat een belevenissen en Mess boei he dat ze je er uit pikken. Je hebt toch niks gedaan?
    Wat een fantastische foto's en heerlijk dat jullie zo genieten.
    Wij werken wel en met een volle camping is het rustig slapen.

Liefs, knuffels en ciao!!

• 05 Augustus 2014 - 21:24

Lenie:

Haha, Leuk Messica om jullie reis te volgen. Elice is een aantal jaren geleden ook op Costa Rica geweest, dus herken wat foto's. Gelukkig zit niemand te zeuren over "een" korte versie" en ik al helemaal niet, dus ga lekker je gang. Ik geniet wel. Heel veel plezier

• 05 Augustus 2014 - 22:05

Fam De Vries:

Hoi hoi, weer een leuk verhaal, net als de vorige keer. Vooral niet minder gaan schrijven. Veel plezier en genieten!! En noëlle lekker veel zwemmen he!!? Xxx

• 06 Augustus 2014 - 12:15

Silvia:

Hoi lieverds,

Je reisverslag brings back memories, want tjonge jonge wat is het daar toch mooi he! Die overweldigende schoonheid van de natuur!! Nou jongens geniet geniet geniet van alles om jullie heen en vooral van elkaar!!

Dikke Knuffels van Rob en Sil
    Xxxxxxxxxxxxx

• 06 Augustus 2014 - 16:31

Diny En Go:

Hallo MEN.
    Mooi verhaal. Messica uitkijken voor de FARC met al die extra controles van je. Met face time erbij kunnen wij meegenieten. Ons vakantieverblijf met de jacuzzi is uitstekend. Liefs en dikke knuffel voor Noëlle.

• 06 Augustus 2014 - 19:06

Marike En Emiel:

Het kan ook weer niet anders... gelukkig werken mijn telefoontjes om ze te waarschuwen voor jullie dus goed! Geniet lieverds!

• 07 Augustus 2014 - 00:18

José En Hans:

Hey wat weer een leuk en mooi verslag. Genieten van jou schrijven over jullie belevenissen.
    Het zal eens zomaar zonder iets bijzonders gaan...dat kan echt niet hoor!
    Voor Edwin altijd fijn zo'n lekker biertje, want ja wie zou hij zijn zonder;-))
    Geniet van alles met elkaar. Liefs

• 12 Augustus 2014 - 21:43

Jeoffrey :

Wat een machtig mooi avontuur daar met die enorme schilpad, ha ha!(ook nog een eitje gebakken?)
    Geloof dat jullie t wel overleven. Edwin groot gelijk een lekker biertje helpt altijd met die warmte!
    Nog telefoons en dergelijke in t water gevallen? Je bent erg in trek Messica.....bij de muggen.
    Maak er wat moois van daar.
    Buenos dias amigos!

Jeoffrey, Marcia en Lynnetje

• 13 Augustus 2014 - 14:38

Huib Mojet:

Ik heb ze getipt om jou er eens wat vaker uit te halen. Ze aan voor onschuldige gezichten.